Een koolhydraatarm, eiwitrijk dieet kiezen

Ms je hebt besloten om een koolhydraatarm, eiwitrijk dieet te gaan volgen. welk is dan voor jou het meest geschikt? Lees deze paragraaf om een dieet te kiezen dat bij jouw levensstijl past.

 

De Dr. Atkins Nieuwe Dieet Revolutie

Robert Atkins is de moderne vader van het eiwitrijke, koolhydraatarme dieet waarbij ervan wordt uitgegaan dat voedsel met veel koolhydraten je lichaam stimuleert om meer insuline aan te maken dan je nodig hebt, dat de productie van die insuline je hongerig maakt, dat je meer gaat eten wanneer je honger hebt en dat je van eten (verrassing!) dik wordt. Bij het Atkinsdieet worden er geen calorieën geteld. Sterker nog, je wordt aangespoord om te eten! Eet! Zolang het maar eiwitrijke voedingsmiddelen zijn. Het is hierbij werkelijk de bedoeling dat je zoveel mogelijk eiwitrijke voedingsmiddelen eet als je kunt. Vlees, eieren, volvette kaas en zuivelproducten, alles wat hij een koolhydraatrijk, vetarm dieet verboden is, is bij dit dieet toegestaan. terwijl alles waarvan je geleerd hebt dat het gezond voor je is, uit de spreekwoordelijke gratie is. Tijdens de strengste eerste fase. de inductiefase genoemd. staat het Atkinsdieet vier gram (wat je met een flinke salade al binnenkrijgt) tot twintig gram koolhydraten per dag toe. Tijdens de minst strenge fase mag je bij het Atkinsdieet vijfentwintig tot negentig gram koolhydraten per dag gebruiken, die 100 tot 360 kilocalorieën leveren, zeven tot vierentwintig procent van de calorieën in een dieet van 1.500 kilocalorieën. Zonder de koolhydraten kun je vet niet effectief verbranden, zodat je de ketonen gaat produceren waarop ik eerder in dit hoofdstuk, in 'Het ketonenniveau in de gaten houden', gewezen heb. De gevolgen zijn over het algemeen onaangenaam: maag-darm-problemen, zoals constipatie en misselijkheid. hoofdpijn en een onaangenaam ruikende adem en transpiratie.

Door al dat vette eten heb je echter waarschijnlijk sneller en langer ren vol gevoel dan wanneer je veel koolhydraten eet (denk maar aan de vaak gehoorde klacht dat je een uur na het eten van ten Chinese maaltijd alweer honger hebt). Je bent dus geneigd om minder te eten dan normaal. In feite zul je waarschijnlijk merken dat je, wanneer je de calorieën die je bij dit dieet dagelijks consumeert bij elkaar optelt, minder binnenkrijgt dan voordat je niet het (heet begon. Je verliest ook vocht.

Dus verlies je gewicht.