Hoe goede productontwikkeling werkt

Alle producten die je in de schappen van winkels ziet liggen zijn ooit ontwikkeld om ervoor te zorgen dat ze een bepaalt probleem oplossen. Vaak zijn dit problemen waar mensen zelf tegenaan lopen en waar zij dus een schijnbare oplossing voor hebben. Dit betekent in principe dat zij een probleem op willen lossen en er direct wat mee willen verdienen. Een veel gehoord probleem hierin is echter dat niet veel mensen de stap durven nemen, omdat ze simpelweg geen idee hebben waar ze moeten beginnen en wat er allemaal komt kijken bij het lanceren van een product op de markt. Uiteraard kan ik je niet even in deze blog het hele proces uitleggen. Toch kan ik je wel helpen met hoe je het beste kunt samenwerken met een partner op het gebied van productontwikkeling.

Stap 1: Kies een goede partner

Iedereen kan roepen dat ze fantastisch zijn en met allerlei resultaten over de brug komen. Bedrijven kunnen van alles zeggen en zeggen dat ze super mooie resultaten hebben neergezet. Neem dit soort dingen met een korreltje zout en trek zelf de stoute schoenen aan door bedrijven te bellen en gewoon letterlijk te vragen hoe zij de samenwerking vonden gaan. Dit is van zeer groot belang, omdat tevreden klanten natuurlijk boekdelen spreken. 

Stap 2: Ga voor een goed proces

Een goed proces is een afgebakend proces waarin je duidelijk hebt wat je voor ogen hebt met je product, welk probleem het product moet oplossen en hoe je dit voor elkaar gaat krijgen. Hierin dient er als eerst een concept gemaakt te worden. Dit concept wordt de blauwdruk voor je design. Vervolgens is de volgende fase in productontwikkeling het maken van het product zelf. Dit betekent niet direct dat je een geheel product op de markt brengt, maar stapsgewijs op weg gaat naar een finaal product in de vorm van een prototype. 

Stap 3: Launch!

De laatste stap is uiteraard de lancering van het product en het in de markt zetten ervan. Gelukkig spreek jij je doelgroep al aan met een probleemoplossend product. Dus is de kans groot dat het product uiteindelijk een succes wordt. Gebruik de problemen waar je zelf tegenaan liep dan ook volledig.